ترکمتر و اسکیدمور چیست؟

یکی از مزایای اسکلت با اتصالات پیچی توانایی اجرایی برای عدم جوشکاری در سایت است. بدین شکل که اگر ستون ها بصورت درختی  ( بدین شکل که بخشی از تیر را بصورت دستک به ستون جوش می دهند که معمولا  در ناحیه نقطه عطف لنگر خمشی ناشی از بار ثقلی قطع می شود )  در کارگاه تولید شوند و در سایت اعضای دیگر مثل بادبند یا تیر ها بصورت پیچی به بکدیگر وصل شوند دیگر نیاز به عملیات جوشکاری در سایت نیست. جوشکاری در کارخانه این امکان را فراهم میکند که جوش ها همواره بازرسی شوند و همچنین کیفیت جوشکاری بدلیل سهولت و ایمنی بیشتر بسیار بالاتر خواهد بود.

اما اتصالات پیچی نیز عاری از عیب نیستند. عمده مشکلات انها خطر زنگ زدگی و لق شدگی است. برای جلوگیری از لق شدن یا شل شدن پیچ ایئن نامه مقرر کرده است که در مناطق لرزه خیز اتصالات پیچی بصورت اصطکاکی اجرا شوند. بدین معنا که پیچ زمانی که سفت شد  یک اضافه سفت شدن مجددی را به پیچ اعمال میکنند که باعث قفل شدن صفحات فلزی متصل شده بهم می شود ( Clamping force   ( و در هنگام بار های لرزه ای این صفحات جابجا نشده و مانع از شل شدن و لق شدن پیج می شود.

برای درک بهتر موضوع میتوان مثال اتصال در اعضای یک خودرو را داد. بدلیل اینکه اعضای خودرو تحت بار های رفت و برگشتی و ارتعاشی هستند اتصالا پیچی ان نیز باید اصطاکی یا همان پیچ ها پیش تنیده باشند تا تحت ان بار ها پیچ ها شل نشوند. بدیهی است که سفت کردن بیش از حد تعیین شده باعث بریدن پیچ می شود.

برای اعمال تنش پیش تنیده به پیچ نیازمند آچاری به نام ترکمتر هستیم. عملکرد آچار ترکمتر بدین صورت است که لنگر پیچی مورد نیاز برای بوجود امدن نیروی کششی مورد نیاز به پیچ را بصورت دقیق اعمال میکند. انواع مختلفی از ان در بازار موجود است که معروفترین آن ترک متر کلیکی یا تقه ای است.  این مدل آچار ترکمتر درون دسته خود فنری با سختی معلوم دارد که کاربر میتواند با پیچاندن دسته میزانی که  فنر باید در اثر اعمال ممان روی محور پیچ فشرده شود را تعیین کند. البته کاربر فقط میزان لنگر پیچشی را مشخص میکند ولی از طریق کالیبراسیونی که سازنده قبلا انجام داده در واقع میزان فشردگی فنر تعیین می شود. زمانی که کاربر اچار را روی پیچ قرار می دهد نیرو را بر دسته اعمال میکند فنر فشرده می شود تا زمانی که به حد تعیین شده می رسد در اینجا یک قطعه که در انتهای فنر به دسته اچار قرار دارد در اثر فشار وارده روی محور طولی اچار میلغزذ و صدایی تقه ای تولید میکند، این صدا علامتی برای کاربر است که لنگر پیچشی مورد نیاز اعمال شده و نیازی به نیروی بیشتر نیست.

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

دسته بندی ها

جستجو در مقالات

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید